Jumaat, 4 November 2011

Salam AidilAdha 1432H / 2011 Masihi

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakaatuhu..
Salam Sejahtera & Salam 1 Malaysia.

Bersyukur ke hadrat Illahi kerana kita masih diberikan kesempatan untuk terus bersama meraikan Hari Raya AidilAdha pada tahun ini. Juga, bersedekahlah Al-Fatihah kepada insan yang tersayang, sahabat dan para pejuang yang terlebih dahulu meninggalkan kita.

Ringkasannya, 'Eid Ul-Adha atau Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain AidilFitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. AidilAdha disambut pada hari ke sepuluh, sebelas, dua belas dan tiga belas bulan Zulhijjah, bulan terakhir dalam kalender Hijrah Islam. Bermula dengan Takbir AidilAdha pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat AidilAdha serta khutbah AidilAdha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah.

AidilAdha adalah perayaan yang istimewa kerana ia merupakan hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan ke-sabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.

Salah satu keistimewaan AidilAdha dan Hari Tasyrik ialah ibadat korban. Ibadat korban ini hanya boleh dilakukan dalam empat hari iaitu bermula waktu selepas khatib menyampaikan khutbah AidilAdha sehingga sebelum tenggelam matahari pada hari ke-13 Zulhijah.

Dari segi bahasa, korban bermaksud dekat, manakala dari segi istilah ia bermaksud menjalankan perintah agama atau taat kepada perintah Allah kerana ingin mendekatkan diri kepada-Nya.

Salah satu lagi perkara penting yang berlaku pada hari perayaan ini dalam sejarah Islam ialah pada 10 Zulhijjah di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah..

Ringkasan dipetik dari: ms.wikipedia

Hayatilah dan luaskan erti pengorbanan di bulan dan hari yang mulia ini. Carilah erti agar kita akhirnya mempunyai satu pandangan dan jawapan yang tersendiri. Setiap dari kita mempunyai matlamat dan perjalanan hidup yang perlu ditempuhi. Dan setiap perjalanan itu menuntut pengorbanan dari diri secara sedar atau tidak. Lakukan dengan ikhlas dan sabar.

Begitulah jua dalam perjuangan mendaulatkan Agama, memperjuangkan Bangsa dan mempertahankan Tanahair. Kita tidak lari dari menghadapi pelbagai rintangan yang memerlukan kita untuk berkorban deminya..

Musuh kita di akhir zaman ini amat menakutkan...Betapa perlunya kita bersatu dan saling bersedia..


Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar! 

Daulat Tuanku, Dirgahayu Tanahairku, Hidup UMNO!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan