Selasa, 23 Februari 2010

"Buta Hati"

Merujuk kepada laporan akhbar Sinar Harian bertarikh 24 Februari 2010, Rabu di mukasurat
N2: Nasional yang bertajuk "Hanya Anwar Layak Jadi PM: Guan Eng". Bukan tajuk itu yang hendak dibincangkan, sebab takde apa yang hendak dibincangkan..sekadar satu kenyataan untuk menjaga hati mahupun mengampu, atau pun menutup sikap sebenar DAP di dalam Pakatan Rakyat dan kononnya Pakatan Rakyat sebuat parti yang saling bertolak ansur sesama sendiri..tergelak bila memikirkannya.

Isu di sebaik tajuk itu yang sebenarnya yang hendak dibincangkan. Guan Eng mengeluarkan kenyataan itu bagi mengulas kenyataan dan cadangan Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Profesor Abdul Aziz Bari bahawa Guan Eng layak dipilih sebagai antara calon Perdana Menteri Malaysia bukan Islam..Profesor yang dah cukup pandai ni juga mencadangkan jawatan Perdana Menteri Malaysia lebih layak dipilih dalam kalangan bukan Melayu dan bukan Islam..

Betulkan saya jika kenyataan saya ini salah sebab saya tidak berkesempatan membaca kenyataan penuh Profesor ini melalui tulisannya di ruangan 'Perspektif' Sinar Harian. Cukup bagi saya untuk memahami isi-isi penting kandungan penulisan beliau..

Apakah kewajaran tulisan dan cadangan itu dibuat?Lupakah apa yang termaktub di dalam Perlembagaan Negara? Bangsat sangatkah kepimpinan orang Islam Melayu Malaysia di atas bumi Tanah Melayu Malaysia sendiri? Butakah hati dan pemikiran manusia yang bergelar Profesor ini? Inilah jadinya bila rasa diri dah terlalu pandai dan berfikiran terbuka tanpa mengira perasaan dan sentimen kaum yang seagama dan sebangsa dengan beliau? Kalau sekalipun tulisannya berputik dari hati dan fikiran terlalu benci pada kerajaan memerintah sekarang, itu hak beliau..masing-masing ada alasannya tetapi jangan sampai sanggup memperlekeh kepimpinan orang Islam Melayu yang ditentukan Allah untuk memimpin sebuah negara Islam. Malaysia ini hak dan tanggungjawab ditetapkan Allah kepada kita, orang Islam Melayu!

Mungkin jika cadangan beliau ini satu hari nanti menjaga kenyataan, baru beliau tahu bagaimana hidup dipinggir di bumi sendiri,betapa tinggi atau rendahnya langit..barangkali beliau hendak sangat bertuankan bangsa lain..Tak nampakah beliau pada hari ini sahaja..orang Islam Melayu sahaja yang bertolak ansur dalam hampir semua perkara, dan yang benar -benar berusaha mewujudkan perpaduan dan keharmonian demi negara..adakah "mereka" juga melakukan perkara yang sama? (Merujuk kepada kebanyakan kenyataan kolumnis akhbar Cina yang rata-rata mempersoal isu orang Melayu dan Islam serta memperlekeh dan memandang sinis amalan 1 Malaysia kerajaan. Tapi apa usaha mereka kini untuk membantu mempertahankan amalan harmoni negara yang dibina selama 52 tahun?)

Adakalanya mulut itu lebih baik tutup dari dibuka..


Allah jua Maha Mengetahui.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan