Jumaat, 11 September 2009

Perangai Jiran Kita...

Di dalam bulan yang mulia ini, Allah Ta'ala menduga kita dengan pelbagai perkara dalam menjadikan kita seorang manusia yang beriman, menginsafi, bersabar, berfikiran waras, kuat dan matang. Seorang hamba dan umat yang sebenar tahu setiap yang datang itu ada kebaikan dan sebabnya. Namun sebagai seorang manusia kerdil, hati, perasaan dan kesabaran kita ada hadnya. Dan ia sedang diuji dengan kuat. Kita redha dan yakin kebenaran akan muncul. Kita sentiasa berusaha dan memohon perkenan Yang Maha Esa. Allah maha mengetahui.

Tak kira sesuatu isu itu timbul di dalam negara mahupun yang datang dari luar..ia menyedarkan kita betapa pepecahan dan sikap tidak mahu bertolak ansur sering menjadi senjata penyebab kejatuhan sesebuah tamadun. Bersikap membuta-tuli, mementingkan nafsu amarah melangkaui batas dan roma-roma hidup bertoleransi akan menambahkan persengketaan bahkan menuju kepada pertumpahan darah. Moga Allah melindungi kita dari ditimpa bencana.

Antara isu yang mengguris hati pada hari ini ialah sikap negara jiran kita, Indonesia yang hampir serba-serbinya sama dengan Malaysia - Islamnya, bahasanya, budaya serta adatnya. Perasan benci, kemarahan yang meluap-luap serta menitis air mata melihat Jalur Gemilang dibakar oleh golongan kononya penegak demokrasi Indonesia - Kumpulan Pemuda Nasionalis Bendera. Bukan sekali..sudah acap kali perkara sama dilakukan terhadap negara kita! Mencari kebenaran dan menuduh kita sebagai sebuah negara 'pencuri budaya' dan pelbagai lagi tohmahannya. Isu lapuk iaitu lagu 'Rasa Sayang' dan lagu kebangsaan kita dibangkitkan semula sebagai medium tambahan membangkitkan kemarahan rakyat Indonesia.

Isu yang dimainkan sekarang ialah mengenai tayangan sebuah dokumentari berkaitan negara yang turut memaparkan 'Tarian Pendet', sebuah tarian dari Bali. Dan kesilapan ini berlaku tanpa arahan mahupun pengetahuan negara kita dan hal ini disahkan oleh pihak Discovery Channel, yang bertanggungjawab menayangkan dokumentari itu..dan walaupun isunya sudah diselesaikan dan diberi penerangan serta pohonan maaf dari pihak Discovery Channel kepada kerajaan dan rakyat Indonesia mengenai 'Tarian Pendet' yang tiada kena mengena langsung dengan negara kita. Ia hanyalah salah faham ringan. Namun, walaupun penerangan panjang lebar diberikan, pihak-pihak ekstremis Indonesia ini tidak menghiraukannya. Susah bercakap dengan batu ni!

Dan ini menimbulkan persoalan, apakah sebenarnya yang mereka mahukan? Adakah disebabkan perasaan iri hati dengan kemajuan ekonomi serta hidup berharmoni rakyat perlbagai kaum negara? Adakah sekadar ingin menarik perhatian Presidennya supaya lebih memberi perhatian kepada pergerakan mereka? Apakah mereka ini hanya mempunyai akal yang sempit dan hanya tahu mewujudkan suasana tegang dan konfrantasi sehingga sanggup mengumpul beliawan Indonesia untuk pergi menumpah darah,berperang dengan Malaysia.

Kempen 'Ganyang Malaysia' dan Sweeping Malaysia dianjurkan dan dibawa ke jalanan Jakarta menakutkan warganegara kita yang rata-rata kebanyakkannya mencari ilmu di negara jiran itu. Ditahan mobil untuk memeriksa kad pengenalan. Jika ada warganegara kita yang ditemui, pasportnya akan dirampas dan dihalau pulang ke Malaysia kononnya sebagai pendatang haram.

Isu amah dan pekerja buruh turut dijadikan isu sempit. Berapa ramai isu amah mahupun pekerja Indonesia yang didera oleh majikan dilaporkan? Ia membabitkan isu terpencil dan dilakukan oleh segelintir masyarakat Malaysia. Malah, pendera sudah ada yang dihukum atas dasar setiakawan sesama negara serta perikemanusiaan tanpa mengira warganegara dan sebagainya.

Mungkin mereka sudah lupa, bertahun-tahun kita membuka pintu kepada warganegara Indonesia untuk mencari rezeki di sini malah ada yang melampaui kemampuan dan taraf hidup penduduk tempatan. Satu juta lebih penduduk mereka disini. Professional mahupun buruh. Kita sentiasa menghulurkan bantuan tidak berbelah bagi kepada mereka ketika ditimpa musibah dan bencana. Tsunami melanda Banda Acheh serta kepulauannya dan terkini, kejadian gempa bumi di sana. Sukarelawan kitalah yang pertama datang menghulurkan bantuan tanpa dipanggil dan tanpa mengharapkan apa-apa. Meraka sudah lupa atau barangkali sengaja melupakan jasa dan pengorbanan negara kita. Malah, kita membantu dalam mempromosi agenda dan kempen pelancongan Indonesia di Malaysia secara aktif.

Apa akan jadi jika kita hantar pulang semua rakyatnya dan memutuskan hubungan diplomatik? Kita tutup buku dengan Indonesia. Pernah tak mereka bayangkan? Malaysia sentiasa dalam keadaan sedar dan bersikap bertolak ansur apabila timbulnya isu membabitkan hubungan sesama negara jiran. Kita buka pintu rezeki kepada mereka demi survival hidup.Bagi kita, tiada apa yang tidak dapat diselesaikan. Kerajaan Indonesia juga memainkan peranan penting memastikan tidak timbul lagi kejadian rakyatnya menghina dan membakar jalur gemilang. Moga-moga ia bukanlah satu kenyataan sekadar untuk menjaga hati kita tanpa membuat tindakan dan mengawal masyarakat terutamanya kelancangan media-media di sana. Itulah akibatnya jika sesuatu akta atau undang-undang seperti I.S.A tidak dilaksanakan di Indonesia. Masyarakat dan media Indonesia terlalu bebas membuat laporan panas dan sensasi sehingga mendatangkan ketegangan dan suasana tidak aman. Mengapi-apikan penduduk Indonesia yang rata-rata lebih banyak menggunakan kepala lutut dari akal sebelum menerima dan menilai sesuatu maklumat. Apa sahaja yang mendatangkan persengketaan..jemputlah mereka. Sebab itu negara mereka tidak akan maju mahupun aman jika mentaliti kononnya pejuang negara tidak berubah.

Rakyat Malaysia juga pejuang tetapi bukan untuk perkara remeh dan bodoh! Kita bangsa yang mempunyai agama dan adat tata cara hidup. Sifat lemah-lembut dan bertolak-ansur kita diambil kesempatan oleh pelbagai pihak..Jika tidak sudah lama ada laporan bendera Indonesia di bakar di negara kita. Kita tidak menyerang kedutaan mereka disini. Tidak ada sekalipun laporan sekecil menjentik telinga warga mereka akibat isu ini malah kita boleh berlaga bahu di jalan-jalan kita serta mampu bertegur sapa dan solat berjemaah bersama. Bukan sikap kita untuk menuang minyak keatas api yang sedang marak. Kita letakkan kepercayaan dan mencari jalan penyelesaian oleh pemimpin tertinggi kedua-dua negara. Selama ini, walaupun ada wujudnya percanggahan idealogi, hubungan kita tetap utuk dan mesra sebab kita tau asal-usul kita nan satu.. hidup nusantara. kepulauan Melayu sejak era sejarah. Jangan disebabkan satu pihak yang cetek akal, hendak dimusnahan hubungan bak keluarga sesama dua negara jiran. Kita cuma amat berharap keselamatan warganegara kita yang berada di Indonesia dijamin sepenuhnya oleh kerajaan Indonesia bagi mengekalkan hubungan baik kedua-dua negara.

Kita sentiasa berserah kepada kekuasaan Allah Ta'ala melindungi kita sesama saudara se-Islam. Hanya Allah mengetahui segalanya walau sebesar zarah. Ya Allah, berilah kekuatan dan perlindungi kepada seluruh hambamu ini daripada kebinasaan dan hasrat dengki. Satukanlah hati kami dan berikan kemenangan kepada kami dari musuh-musuh kami dengan keredhaanMu. Amin.

Dirgahayu Negaraku!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan